torsdag , november 23 2017
Breaking News
Home / Musikk / SøndagsTakter Uke 39

SøndagsTakter Uke 39

Les om The Nationals nye album og den to dager gamle David Bowie-boksen.

Nytt Album – Mørk kunstrock fra Ohio

The National – Sleep Well Beast (USA, 8 september 2017)
Det har gått over fire år siden The Nationals forrige album, Trouble Will Find Me, kom dampende fersk fra platetrykkeriet. Et svevende og drømmeaktig album som anbefales på det varmeste. Indierockerne fra Ohio slapp sitt syvende album, Sleep Well Beast, fredag 8. september. Gruppen leverer nok en gang et mer eller mindre helstøpt album som både er støyende, men har også til tider roligere partier. Den mørke stemningen får en til å omstille seg til en nesten timelang avslappende tilstand. Enkelte ganger brytes den søvnige lytteren med låter av et høyere gir. Born To Beg er en herlig blanding av klassiske pianotangeringer og en vokal som er like dyster som plateomslaget.

Vi har allerede fått smakebiter fra platen tidligere i år. Kunstverket Day I Die ble digitalt tilgjengelig i slutten av august. Men selv kritikerne har vist seg uenig i vurderingen av Sleep Well Beast. Mange amerikanske aviser er positive til utgivelsen, mens enkelte norske musikkskribenter kaller albumet middelmådig. Uansett syns jeg at The National har lagd et jevnt over godt produkt for sine kunder, lytterne.

Dagen etter plateslippet gjorde de en kort tv-opptreden for å promotere albumet. Begivenheten fant sted på CBS’ This Morning. Den ultrakule Turtleneck var heldigvis blant de fire låtene bandet valgte å fremføre i anledningen. Bassriffet kan faktisk minne litt om The Psychedelic Warlords, 70-talls klassikeren fra spacerockerne Hawkwind. Her er i hvert fall et utdrag fra The Nationals fjernsynsopptreden forrige måned.

FlashBack – Årets høydepunkt for Bowie-fansen:

David Bowie – A New Career in a New Town [1977-1982] (UK, 29. september 2017)
Da David Bowie gikk bort i januar 2016 var det ikke annet å lese om i avisene. De som svitsjet innom fjernsynet eller radioen i kjølvannet av hans bortgang, fikk til enhver tid både se og høre hans musikk. Bowie er derfor på ingen måte ukjent for noen lenger. For klisjéen når en stor kulturpersonlighet går bort, er som regel at artistens karriere får en automatisk renessanse. Dermed vil musikken nå ut til flere enn tiden artisten levde. Ikke nok med at Bowie har hatt en enorm fanskare siden tidlig på 1970-tallet. Han oppnådde for noen år siden en renessanse på egenhånd mens han fortsatt var i live.

Tre år før hans siste album Blackstar, ga han ut dobbelt LP-en The Next Day. Et album som ga kritikerne bakoversveis. Vi snakker altså om en mann på da 66 år som var like interessant musikalsk som da han var halvparten så gammel. The Next Day gjorde at Bowie fikk sin renessanse tidligere en ventet. Enkelte plateanmeldere spådde faktisk at Bowie var i gang med en ny gullperiode. Sist gang var årene 1969-80, da han leverte ustanselig den ene førsteklasses platen etter den andre. Men utover på 80-tallet gikk han andre veier og prøvde å ligne på 80-tallets til dels forglemmelige listepop. Rundt tretti år senere låter han friskere enn på flere år. Men kritikernes framtidsvisjoner om Bowie fikk dessverre en tragisk slutt. Så uvirkelig at de som leste om hans dødsfall trodde det var fake-news. Et av fjorårets mørkeste og grensesprengende album, Blackstar (utgitt på hans 69-årsdag), ble hans gravstein. To dager senere forlater han oss for godt. Men han gjorde det med stil.

Månedens gave fra den svarte stjernen er den tredje i rekken av samleboksserien som hittil har albumene fra 1969 og fram til 1976 i bagasjen. Disse er bedre kjent som Five Years (1969-1973) og Who Can I Be Now? (1974-1976), sluppet på markedet henholdsvis 2015 og 2016. Samtlige bokser byr på singelkutt, alternative versjoner og annet sjeldent snadder.

A New Career in a New Town (1977-1982) er intet unntak: Like før helgen kunne både nyfrelste og aldrende musikkinteresserte foruten den forseggjorte 128-siders boken, oppleve nyrestaurerte utgaver av disse studioalbumene. Berlin-triologien bestående av Low, Heroes og Lodger. Etterfulgt av den tilbakeskuende skiva Scary Monsters. Denne utdypende boksen inkluderer i tillegg to forskjellige lydmikser av konsertalbumet Stage fra 1978 og en helt ny og forbedret lydmessige utgave Lodger fra 1979. Åpningssporet, den glemte klassikeren Fantastic Voyage, blir aldri fremhevet når det er snakk om Bowie-perler. Hvis dette sporet blir for lett for deg, anbefaler jeg den noe krevende proto-raplåta African Night Fright. Jeg har valgt Fantastic Voyage fremfor de radiovennlige Heroes og Ashes to Ashes av den grunn at de fleste kjenner til disse fra før av.

Skrevet av: Egil Kristiansen
Foto av: Egil Kristiansen

About Kay Erik Henriksen

Økonomisk ansvarlig for Mediehuset Fiber og hobby-journalist/fotograf for studentmediene.

Check Also

Astrid S på Huset

Dagen var her endelig – Astrid S kom til HUSET Gjøvik! Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *